Konsulenthuset Gartner har frigivet deres bud på de trends der vil komme til at betyde noget i 2016, og dermed også de trends som beslutningstagerne i organisationen (bestyrelsen, teknologidirektøren, den administrerende direktør med flere) vil kunne have interesse i at kende til med henblik på at sikre, at netop deres organisation er på forkant og derigennem sikrer konkurrencefordele for organisationen.
De 10 bud er som følgende:
- Device mesh der omhandler at de sensor-enheder der findes i smartphones, tablets og wearables vil kommunikere uden for de klassiske siloer, og disse vil give en bedre indsigt i brugernes adfærd.
- Ambient user experience der omhandler at de sensor-enheder der findes i smartphones, tablets og wearables skal kunne anvendes brugervenligt.
- 3D Printing Materials der omhandler at 3D print vil sprede sig yderligere fra at omhandle at printe enheder der kan bygges med til også at omhandle print af biologisk materiale samt fødevarer.
- Information of everything der omhandler at enheder forbrugerne anvender vil indsamle informationer som vil kunne anvendes til at udvikle nye produkter og services.
- Advanced Machine Learning omhandler at teknologier i højere grad vil kunne tilegne sig nye kundskaber og bruge disse i produktionen.
- Autonomous Agents of Things der omhandler at der fremadrettet vil findes en række software agenter der vil indsamle data om de apparater der anvendes.
- Adaptive Security Architecture der omhandler at sikkerhedsløsningerne automatisk tilpasser sig trusselsbilledet.
- Advanced Customer Architecture der omhandler få fx webbaserede IT-løsninger til at genkende kundernes ansigtsudtryk.
- Mesh App & Service Architecture der omhandler apps kombineres med hinanden så apps i højere grad kan integrere med hinanden.
- Internet of Things Architecture and Platforms der omhandler at enheder der kommunikere via de protokoller i højere grad vil kunne kommunikere med hinanden og til intelligente applikationer.
Vurdering
Der findes visse af de ovenstående trends der vil vise sig mere relevante at få set på end andre i en skandinavisk kontekst. Der hvor man allerede har set nogle interessante tendenser i Skandinavien er inden for 3D printing af materialer, Internet of Things and platforms samt Mesh Apps & Service Architecture.
Fokus for de fleste organisationer vil være at få etableret en egentlig IoT og 3D printing governance og processer op, herunder hvordan de enkelte organisationer kan opnå det størst mulige udbytte af investeringerne i henholdsvis IoT og 3D printing. Det betyder blandt andet at de organisationer der overvejer at arbejde med de to typer teknologier typisk vil lede til forventede forretningsfordele ved at anvende det.
Mesh Apps & Service Architecture er også et område der kan vise sig relevant for organisationer i Danmark, men det vil nok først og fremmest blive båret frem af de teknologivirksomheder der eksisterer. Måske vil denne trend også komme udover de store platforme og ind i fx den offentlige sektor eller hos store udbydere af Apps. Eksempler kunne være at COOP eller Dansk Supermarked kombinerer deres reklame apps med diverse kalender platforme, låne programmer (kredit m.m. med små, mellemstore og store banker samt forsikringsselskaber) og forbinde disse med diverse ”geolokations apps”, så det bliver nemmere at få eksponeret kundernes adfærd på en positiv måde og derigennem styrke brands, men også til at analysere på de produkter og data i værdikæden om, hvad man forventer slutbrugerne vil efterspørge. Det er ikke dermed sagt at de andre trends som Gartner har fremhævet vil blive relevante i 2016 ikke vil blive relevante for organisationerne i Danmark, men der vil nok stadig være et stykke vej for at høste fordelene ved investeringerne i de omtalte trends.
Konklusion
Der findes mange gode grunde til at arbejde med de forskellige trends der behandles i Gartners trendanalyser. Dette skyldes at disse trends kan påvirke forskellige typer organisationers efterspørgsel og ikke mindst de forskellige organisationers position på de markeder, hvor de operere.
De omtalte trends kan også få betydning for IT-afdelingerne rundt omkring i landet, og det kan betyde at de forskellige enheder får nogle bestillinger fra deres respektive forretningsenheder omhandlende den måde som de forskellige typer løsninger skal konfigureres og tilpasses så de kan anvendes af forretningsenhederne. De omtalte trends kan placeres på de nødvendige “hype cycles” der kan bruges til at hjælpe beslutningstagerne i IT-afdelingen til at agere rettidigt.
Organisationerne i blandt andet Danmark vil nok få mest ud af investeringerne i trends som 3D printing, Internet of Things og Mesh Apps & Service Architecture.
Kilder
- High, P., Gartner: Top Ten Technology Trends for 2016., Forbes.com, 2015.